2019. május 5., vasárnap

Hibakeresés, vagy visszajelzés?

Amikor húsz évvel ezelőtt először hívtak lovakat bírálni, kettős érzés fogott el: egyfelől örültem, hogy felkértek és adnak a véleményemre, másfelől, – mivel tudom, hogy hibátlan ló nincs – az a kérdés foglalkoztatott, hogyan lehetek egyszerre támogató és objektív. A szemléken ugyanis a ló kb. 5-10 percet tartózkodik a bírálati térben, ezalatt kell a külleméről és a mozgásáról véleményt mondani, a felvezetett egyedek közti sorrendet felállítani. Ha pedig belegondolok abba, hogy ez a tulajdonosnak milyen költséggel jár (felkészítés, lószállítás, szállás, ló panziós költsége a helyszínen, a nevezési díjakról nem is beszélve), akkor szinte érződik a levegőben a feszültség, hiszen minden tulajdonosnak az ő lova a legszebb…


Ilyenkor fontos azt tudatosítani a tulajdonosokban és a nézőkben, hogy:
1. a bírálat célja nem a hibakeresés, hanem a szakmai visszajelzés,
2. a bíró csak a tényekre, a bemutatott mozgásra adhat pontot,
3. a bírálati eredmény a jövőre nézve segíti a munkájukat, pl. egy későbbi célpárosítás kiválasztásában. Az állattenyésztés aranyszabálya ugyanis: „párosítsd a jót a még jobbal, és várd a legjobbat!”- de ehhez ismerni kell az erősségeket és a gyengéket.

Ezért tartom jónak azokat a rendezvényeket, ahol nem csak egy pontszámot közlünk, hanem szakmai értékelést is nyújtunk (megindokoljuk az adott pontszámot), és ismereteket is átadunk a „hogyan lehet ezt még jobbá tenni” témakörében. 

Viszont a naptári félévhez is egyre közelebb érünk, amikor is a legtöbb cégnél megtartják a munkatársak „szokásos féléves teljesítményértékelő megbeszélését”. Jó esetben ezt nemcsak „letudni” akarják, hanem mindkét oldalról készülnek rá. Még jobb esetben az azonnali visszajelzés van jelen a cég kultúrájában, tehát a mondandót nem göngyölgetik féléves távlatokban, hanem akár a pozitív, akár a negatív visszajelzést rögtön közlik. Az ilyen kultúra esetén a féléves beszélgetésben már csak a pozitívumokra és a fejlődési lehetőségekre lehet koncentrálni. Ha pedig ez így van, akkor:

1. a megbeszélés célja nem a hibakeresés, hanem a szakmai visszajelzés,
2. a fókusz a tényeken, a teljesítményen van,
3. feltárják a jövőbeli fejlődési lehetőségeket, egyéni motivációt. A lovas mondás analógiájára szabadon: közöld a jót, tudd meg, hogyan lehetne még jobb, és bízzál meg benne!

Közös vonás a lóbírálatban és a teljesítményértékelésben: az asszertív kommunikáció és az értő odafigyelés, ha ez adott, akkor kevésbé lesz szükség a konfliktuskezelésre…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.