2014. július 19., szombat

A vezetők szerepe a fluktuáció csökkentésében - 3. rész

 „Odavezetheted a lovat a vízhez, de nem kényszerítheted, hogy igyon” (indián közmondás) – néhány szó a motivációról
Ahhoz, hogy a lovat együttműködésre késztessük, fel kell fedezzük, mi érdekli, magunkra kell tudnunk vonni a figyelmét és a gyakorlatok alatt az a cél, hogy ezt az állapotot fenn is tudjuk tartani. Mivel a ló a névjegykártyánkat nem, csak a testbeszédünket olvassa, ez a feladat jó megfigyelő képességet, találékonyságot és a pillanathoz való alkalmazkodást kíván. Ezeket a tulajdonságokat azután az emberek körében is kamatoztathatjuk: észrevehetjük, mennyiben és mely területeken esnek egybe a munkatársak személyes céljai a vállalatival, majd ennek tudatában optimalizálhatjuk a feladatok kiosztását.
A munkabéren és a pénzbeli juttatásokon kívül milyen más, egyéb módszerekkel motiválják jelenleg a munkatársakat? Ismerik-e azokat a tényezőket, amelyek a Kollégák számára fontosak lehetnek és melyek ezek?

-          „Hat lóval sem lehet elvontatni” – elköteleződés
A lovas gyakorlatok közül az egyik legszebb a csatlakozás, amikor a ló önszántából követi az embert, azaz megélhető a szó szerinti elköteleződés. Ennek az élménynek a munkahelyi környezetre történő átfordításához nem kell mást tenni, csak megnézni, hogy érhetjük el mindezt a lónál: ha elismerésttiszteletet és bizalmat váltunk ki belőle, magától értetődőnek veszi, hogy a közelünkben maradjon. A négylábú társ-coach pontosan vissza fogja jelezni, mikor értük el ezt a működésmódot. Azután már csak rajtunk áll, hogy az emberek között is emlékezzünk rá és hasznosítsuk a tanultakat.
Az elkötelezett munkatársak is elismeréssel beszélnek munkafeladataikról, azok változatosságáról, tisztában vannak a lehetőségeikkel, így hosszú távon gondolkodnak a cégnél maradásról. Tisztelik egymást, megbíznak egymásban. Ha ezt a helyzetet elérjük, akkor nem kell tartanunk a fluktuációtól, hiszen egy másik versenyképes ajánlat megítélésekor az emberek több más, számukra kiemelkedően fontos tényezőt is figyelembe vesznek. Ilyen lehet például a vezetőik hitelessége, őszintesége, a munkahelyi légkör, az előmeneteli, vagy továbbképzési lehetőségek, vagy az önálló mozgástér a munkavégzésben.
Milyen értékekben fejeződik ki Önöknél a munkatársak vállalat iránti elkötelezettsége? Mennyire nehéz megtartani a jó szakembereket és mit tesznek ezért?

Ha ezeket a tényezőket sikerül beazonosítani és a tetteket valóra váltani, az eredmények sem maradnak el.

A bejegyzés előző két része itt található: 2. rész, 1. rész.

2014. június 3., kedd

A lovas coachingról a Magyar Coach Egyesületben

Örömmel és köszönettel tettem eleget a Magyar Coach Egyesület meghívásának a május 29.-i szakmai előadással. Ebben részletesebben is bemutattam, hogyan bontakozhat ki az ember és állat közötti együttműködésből coaching: milyen kompetenciákra számíthat a coach a négylábú segítőtársaitól, valamint hogyan zajlik a kommunikáció egy ilyen helyzetben. Emlékeztetőül ld. a Prezit. Jó zoomolást! :)

2014. május 31., szombat

A vezetők szerepe a fluktuáció csökkentésében - 2. rész

Információ „első kézből” (angolul ez a mondás is lóhoz köthető, hiszen szó szerint így hangzik: „egyenesen a ló szájától kiindulva”- straight from the horses’s mouth). Ha a lovat a földről vezetjük, akkor nemcsak szó szerinti értelemben van a szár másik vége a ló fején lévő kötőfékhez rögzítve, de átvitt értelemben is közvetlenül a viselkedés forrásával, a fejjel van dolgunk: úgy kell közöljük a ló felé az elvárásainkat, hogy eközben viselkedésünkkel, testbeszédünkkel meggyőzhessük arról, neki is kedvező lesz, ha együttműködik velünk. Ezáltal élőben gyakorolhatjuk az egyértelmű, világos, manipuláció- és erőszakmentes kommunikációt. Ha mindez sikerül, akkor a vezetés könnyed és hatékony lesz, a segítségek akadálytalanul áramlanak ló és vezetője között éppúgy, ahogyan optimális esetben cégen belül is mindenki meggyőződéssel teszi a feladatát.

Mennyire látja gördülékenynek a vállalaton belüli információ-áramlást? Milyen kihatása lehet a cég helyzetére annak, ha a munkatársak nem ismerik pontosan az elvárásokat és nem ezek szerint végzik napi feladataikat?

- „Jó lóra tenni” – avagy a döntéshelyzetek: ha lóval dolgozunk, folyamatosan és gyorsan kell döntéseket hoznunk. Például ha egy akadály elkerülésekor bizonytalankodunk, hogy melyik irányt is válasszuk, az egyértelmű felhívás a ló számára, hogy ő maga oldja meg a feladatot a saját belátása szerint. Ha mi nem döntünk, akkor ő fog. A dologban az jelenti az igazi szépséget és kihívást, hogy a ló reakcióideje sokkal jobb az emberénél, így valóban gyorsan kell gondolkodnunk, időnként akár az érzéseinkre hagyatkozva, teljes agyféltekés „üzemmódban”. Ebből az akció-reakció-döntéshozatal sorozatból végül egy szellemi sakkjátékhoz hasonló együttműködés, döntéssorozat születik, ami sok tanulsággal és sikerélménnyel szolgál. A bekezdés alcímére utalva pedig mindebből a ló személyiségét sem hagyhatjuk ki: úgyanúgy, mint az embereknél, azt is bele kell kalkulálnunk a döntéshozatalba, milyen a másik fél vérmérséklete, temperamentuma, aznapi hangulata.

Milyen módszereket használnak vezetőik döntési képességének támogatására, gyakorlására? Mennyire fontos az Önök cége esetében a döntések gyors meghozatala?

„A lónak négy lába van, mégis megbotlik”: odafigyelés, felelősségvállalás, egymás erősségeire való építkezés
Senki sem képes abszolút hibátlanul dolgozni. Éppen ezért fontos, hogy ismerjük egymás erősségeit és ezekre alapozva együtt hozzuk ki egymásból a legjobb teljesítményt. Lovas coachingban – mint bármely más coaching folyamatban – nincs ítélkezés, ezért hibázni sem lehet. A coaching keretek adják meg azt a nyugodt légkört, ami az alapja lehet a bizalomra és egymásért való felelősségvállalásra épülő gyakorlatoknak. Az új működésmód, a kollégákkal együtt átélt sikerélmény hatása a későbbiekben is megmarad és az irodai munkában is érezhető lesz.
Mennyire érzi jelen az Önök vállalati kultúrájában az egymásért való felelősségvállalást? Milyen potenciált jelenthet az egymás erősségeire való építkezés?

2014. április 29., kedd

A vezetők szerepe a fluktuáció csökkentésében - lovas coaching nézőpontból - 1. rész

Sok cég helyzetét nehezíti meg, ha a meghatározó jelentőségű posztokon gyorsan forognak a kollégák. A fluktuáció, - bár általában nem szívesen beszélnek róla, - gyakran nagyobb a kelleténél. Ez többnyire a nagyvárosokban szembetűnő, de vidéken is észrevehető tendencia.

A jelenség okait leginkább azzal a közismert megállapítással írhatjuk le, miszerint az emberek általában vállalatokhoz csatlakoznak, viszont vezetőknek mondanak fel.

A vezetés módja, stílusa, a vezető értő figyelme, vagy ennek hiánya tehát messzemenő hatást fejthet ki a vállalat működésére, hiszen egy tapasztalt munkatárs távozása egyfelől többletköltségeket okoz az utánpótlás felkutatásában és a betanításban, másfelől a cég számára elvész az a tudás és tapasztalat, ami a gyakorlott kolléga „fejében volt”.

Mit tehetünk, hogyan javíthatunk a helyzeten?

Ha a fenti megállapításból indulunk ki, miszerint a munkatársak többnyire a főnökük miatt hagyják el a céget, akkor logikus következtetésként adódik a vezetőkre, viselkedésükre, képességeik fejlesztéseire való behatóbb odafigyelés. Utóbbi terén azonban a vezetők nem igazán bővelkednek őszinte visszajelzésekben, hiszen ezt csak kevés beosztott vállalja fel (akkor is leginkább a kilépés bejelentésekor). Van azonban valaki, aki kifejezetten hathatós vezetői képességeket vár el az embertől, akivel a gyakorlatban is megmérettethetjük magunkat és garantáltan egyenes, nyílt válaszra számíthatunk tőle. Ő már hatezer éve társunk a történelmi utunkon, segítette az embert az előrejutásban a kerék és a kocsi feltalálásától egészen a coaching szerepkörig: a LÓ.

A munkahelyet váltók általában a nem megfelelő vállalati kommunikációra, vezetőik döntési nehézségeire, a rossz munkahelyi légkörre panaszkodnak, míg a munkáltatók az elköteleződés és a dolgozói motiváció hiányában látják a problémát. 
Az alábbiakban vegyük sorra ezeket a tényezőket és nézzük meg, hogyan segíthet ebben négylábú coach-társunk? Az egyes pontok zárásaként néhány önreflexióra irányuló kérdést is talál ahhoz, hogy ez a rövid kis írás az Ön munkaszervezete számára is rögtön hasznosítható legyen.